Nevhodně vybraný zaměstnanec, ale není jen otázkou osobního zklamání. Pokud během prvních měsíců odejde, náklady na jeho nábor, onboarding a případně i školení přijdou nazmar. Podle studií se přímé náklady na odchod zaměstnance v prvním roce začínají na 30% mohou vyšplhat až na 100 % jeho roční mzdy. K tomu se přidává neviditelný dopad – demotivace týmu, pokles produktivity a další čas, který musí HR i manažeři věnovat hledání náhrady.
Jak ale v situaci, kdy je trh tak omezený, zvýšit šanci, že vybereme kandidáta, který nejen zůstane, ale přinese do firmy skutečnou hodnotu? Klíčem mohou být nové přístupy k náboru, data a technologie, které pomáhají s přesnější predikcí úspěchu kandidátů. Jaké trendy se v této oblasti objevují?
S Gamifikací od dojmů k datům
Říkáte si, několika kolové výběrové řízení s úkoly mi přece ukáže vše potřebné. Ne tak docela!
Doba se mění a v náboru hrají stále důležitější roli vedoucí oddělení a týmoví leadeři, kteří často nemají hlubší zkušenosti s výběrem lidí. Ať už má výběrové řízení jakýkoli počet kol, konečné rozhodnutí obvykle spočívá právě na nich. A to s sebou nese riziko – i když jsou proškolení, nejsou imunní vůči kognitivním zkreslením (bias). Kandidáti, kteří na pohovoru působí skvěle, jsou sympatičtí a umí se prodat, často zastíní ty skutečně kompetentní, kteří by do týmu zapadli lépe. Kolikrát už jste si po pár měsících řekli: „Tenhle člověk na pohovoru vypadal úplně jinak“?
Gamifikace přináší nový přístup, který pomáhá odhalit reálný výkon a pracovní styl dříve, než uděláte drahé rozhodnutí. Místo dojmů získáte data, o která se můžete opřít – a najdete tak skutečně nejlepšího kandidáta pro svůj tým.
Právě proto gamifikace v HR rychle získává na popularitě. Její principy známe ze světa her a marketingu, ale dnes se stále více uplatňují i v náboru, vzdělávání a hodnocení výkonu. Herní prvky, jako soutěživost, odměny či pocit postupu, pomáhají zpestřit a zefektivnit HR procesy. Na západních trzích už jsou běžnou praxí a postupně si nacházejí pevné místo i u nás.
I neúspěšní kandidáti odchází spokojeni
V HR se gamifikace nejčastěji uplatňuje právě v náboru, kde herní assessmenty simulující reálné pracovní situace konečně pomáhají firmám a uchazečům i na českém trhu. Pro kandidáty představují zábavnější alternativu k tradičním testům a dotazníkům, zatímco firmám pomáhají objektivně hodnotit kompetence a zvyšovat angažovanost uchazečů.
Například hra The Office Day od Behavery zavede kandidáta do simulace jeho prvního pracovního dne. Během 45 minut řeší úkoly, komunikuje s kolegy a překonává výzvy, které ho v nové roli skutečně čekají. „Naše simulační hry zachycují všechny klíčové aspekty, které v dnešní době definují pracovní úspěch a budou utvářet i budoucnost práce: od schopnosti analyzovat informace, definovat konkrétní cíle a dotahovat je do konce, přes jasnou komunikaci a větší vnímavost vůči potřebám ostatních, až po schopnost učit se novým věcem a zvládat stresové situace. Jsou jedinečné tím, že nesledují jen to, co kdo dělá, ale především jak to dělá. Personalisti a manažeři tak namísto obecných testů či anket získávají reálný obraz chování lidí při řešení pracovních úkolů, doplněný o detailní zpětnou vazbu a konkrétní doporučení k dalšímu rozvoji.“ vysvětluje Igor Kubíček, zakladatel Behavery.
Přestože může být představa herního testu pro některé kandidáty odrazující – neznámé prostředí a nutnost věnovat čas navíc – v praxi bývá opak pravdou. Firmy využívající gamifikované assessmenty hlásí 80–90% dokončení testu, přičemž mnoho uchazečů je vnímá jako skvělou příležitost otestovat své kompetence zdarma. Personalizované testy s podobnou hloubkou vyhodnocení totiž běžně stojí i několik tisíc korun.
Barbara Třeslínová, HR Manager společnosti Expando používá při výběru kandidátů právě herní assessmenty od Behavery a říká: „90 % kandidátů test dokončí a pravidelně dostávám velmi pozitivní zpětnou vazbu. Kandidáti často píšou, jak je mile překvapila herní forma testu a jakou zpětnou vazbu dostali o svých kompetencích. Mnozí to vnímají jako skvělou příležitost se něco nového dozvědět a zároveň si užít netradiční výběrový proces.”
Zase o kolo navíc nebo úspora času?
Je už váš hiringový proces i tak zdlouhavý a nechcete do něj přidávat další kroky, a přitom trávíte dlouhé hodiny procházením životopisů, telefonáty a pohovory s lidmi, kteří pro vás nejsou vůbec relevantní? Možná je nemusíte přidat, ale vyměnit za simulační hru a krátký rozhovor chatbotem.
Tak jak to udělala Ema Nováková, recruiterka v Expando: “Díky Behaveře ušetřím celý týden práce každý měsíc a firma 20 tisíc korun, a to nejen na pre-screeningu, ale také na vyhodnocování životopisů a výstupů z prvních pohovorů. 5 dní navíc se mi hodí na rozvoj zaměstnanců a zlepšování interních procesů." Co byste s tímto časem navíc dělali vy?
Představte si taky, že místo poznámek typu "milý, komunikativní, zapálený," ukážete hiring manažerovi přehledná a objektivní data, o které se může opřít při přípravě na pohovor a jednoduše se pak rozhodnout. “Nejprve jsme hry zařazovali do výběrového řízení až v pozdější fázi, ale časem jsme zjistili, že to zbytečně prodlužuje proces. Teď kandidátům posíláme pozvánku do hry hned na začátku a získáme tak užitečné informace už před prvním pohovorem. Behavera nám navíc poskytuje cílené otázky a tipy, na co se během interview zaměřit. To je obzvlášť užitečné pro first-time leaders.” Anna Skubková z e-health platformy Medevio.
Kultura, výkon a loajalita zaměstnanců
V dnešní době je důležitým faktorem pro úspěšné fungování firmy nejen kvalifikace zaměstnanců, ale i shoda jejich kompetencí a hodnot s týmem, rolí a s firemní kulturou. Když je výsledek vaší práce v souladu s vaší identitou a hodnotami, práce vás baví a motivuje, a tak podáváte lepší výkony. (HBR 2015) Zaměstnanci, kteří mají silnou kulturní integritu, jsou o 33 % výkonnější (Gallup 2017), a jsou až o 82 % loajálnější k firmě (Kristof-Brown et al., 2005). Tuto proměnu pozoruje i Adam Swierczek z právní kanceláře Hajduk & Partners a říká: „Běžně jsme přijímali lidi jen podle jejich právní kvalifikace. Když jsme ale začali s Behavera sledovat, jak zapadnou do firemní kultury a týmu, naše kancelář začala mnohem lépe fungovat!“
Skvělý specialista, neznamená skvělý lídr
Gamifikace si stále více nachází cestu i do oblasti rozvoje talentů (L&D). Ve společnosti Valxon proto využívají hru The Game Changer k rozhodování o týmových změnách a tvorbě rozvojových plánů. Tato hra jim pomáhá testovat líderské dovednosti současných i potenciálních lídrů, odhalovat jejich silné stránky a identifikovat oblasti, ve kterých se mohou zlepšit.
Výsledky hry propojují s firemní strategií, kulturou týmu a obchodními cíli, aby zjistili, zda je daný člověk na líderskou roli připraven. Pokud ano, výsledky s komentáři v Behavera aplikaci jim pomáhají sestavit adekvátní plán rozvoje. Často se totiž stává, že se do vedení dostávají špičkoví specialisté, kteří však postrádají dostatečné manažerské schopnoti. V takových případech je klíčové zjistit, zda jim taková role vůbec sedí, anebo co by jim pomohlo, aby ji úspěšně zvládli. Nejen ve Valxonu ví, že špatné vedení lidí může vést nejen k nižší motivaci a výkonu celého týmu, ale i ke ztrátě cenných lidí.
Transformujem!
Když se mění vedení nebo strategie firmy, správné rozhodnutí o lidech je zásadní. A právě tady hrají kompetenční assessmenty klíčovou roli. Bylo tomu tak i v případě Poštové banky, která potřebovala vyhodnotit, zda jsou jejich vedoucí pracovníci připraveni na změnu, případně, jak je na ni připravit. Tradiční metody nebyly dostatečně efektivní, a proto banka využila simulační hry The Office Day a The Game Changer, Culture Fit chatbota, které umožnily bance měřit skutečné chování kandidátů a manažerů. "Nyní máme jasné a měřitelné poznatky o tom, jak lidé skutečně pracují a vedou. To mění pravidla hry." říká Nina Juríková, HR konzultantka 365.bank. Výsledkem bylo 100% náborové rozhodování založené na datech, silnější vedení v souladu s transformací a rychlejší kulturní adaptace. Díky tomuto přístupu se výrazně snížila rizika při náboru, zlepšila se angažovanost týmů a banka získala lídry a týmy připravené prosperovat v digitální éře.
Jen trend nebo nový směr?
Gamifikace v HR už dávno není jen doménou technologických firem a startupů. Herní assessmenty – nebo alespoň prvky gamifikace – se rychle stávají standardem v náboru napříč obory. Firmy, které je využívají, získávají přesnější data, rychlejší rozhodování a výraznou úsporu nákladů.
Jakmile si HR týmy na přínosy dat zvyknou, návrat k subjektivním dojmům už nebude možný. Klíčové ale bude sledovat, jak efektivní tyto nástroje skutečně jsou – a zda věrně odrážejí realitu pracovního prostředí.
Jisté je jedno: HR se mění – a s ním i nábor. Herní assessmenty už nejsou jen trendem, ale pro mnohé novým standardem. Přinesou vám lepší lidi, ušetří čas i peníze. Jste připraveni zjistit, co mohou změnit ve vaší firmě?
Článek původně vznikl pro platformu HeRe for HR.
Shrnutí článku
Využití gamifikace v HR jako efektivní nástroj pro nábor a rozvoj zaměstnanců v době, kdy je na trhu nedostatek talentů. Poukazuje na vysoké náklady a rizika spojená se špatným výběrem kandidáta, který je často ovlivněn subjektivními dojmy a kognitivním zkreslením manažerů. Gamifikované assessmenty představuje jako řešení, které přináší objektivní data o reálných kompetencích a chování uchazečů.
- Data místo dojmů: Gamifikace, například pomocí simulačních her od Behavery, nahrazuje subjektivní pocity z pohovoru měřitelnými daty. To umožňuje objektivně posoudit, jak kandidát řeší úkoly, komunikuje a zvládá stres.
- Úspora času a nákladů: Firmy, které herní testy zařadily na začátek náborového procesu, ušetří desítky hodin času personalistů a výrazně snižují finanční ztráty plynoucí z nevhodně vybraných zaměstnanců.
- Lepší zkušenost pro kandidáty: Uchazeči vnímají herní formu testování pozitivně. Mají vysokou míru dokončení (až 90 %) a oceňují detailní zpětnou vazbu, kterou zdarma získají o svých silných stránkách.
- Klíč k firemní kultuře a výkonu: Nástroj pomáhá identifikovat nejen odborné dovednosti, ale i shodu s firemní kulturou a týmem, což prokazatelně vede k vyššímu výkonu a loajalitě zaměstnanců.
- Využití i mimo nábor: Gamifikace se uplatňuje také při rozvoji talentů, identifikaci lídrů nebo během velkých firemních transformací, kde pomáhá objektivně posoudit připravenost stávajících zaměstnanců na změny.