Legislativa

Rozhlasové a televizní poplatky: co přináší novela pro zaměstnavatele

Anna Diblíková

: 25. 6. 2025

3 min

Obsah článku

  1. 1.Rozšíření definice „přijímače“
  2. 2.Nový princip placení poplatků
  3. 3.Kolik budete platit?
  4. 4.Výjimka pro autopůjčovny
  5. 5.Frekvence plateb
  6. 6.Sankce
  7. 7.Jak na praktické situace?

Přihlašení k newsletteru

Ať vám neunikne nic z oblasti HR, zdraví a benefitů.

Novela televizních a rozhlasových poplatků (zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích), který nabyl účinnosti 1. května 2025, zásadně mění pravidla pro firmy a podnikatele. Nově se poplatky vztahují i na počítače, tablety a telefony a platba se odvíjí od počtu zaměstnanců, nikoliv od počtu zařízení.

Přehled změn, praktických situací a závěrečný checklist najdete v dnešním článku.

Další informace můžete najít například na webu Českého rozhlasu, zde.

Rozšíření definice „přijímače“

Nově se za rozhlasový nebo televizní přijímač považují také:

  • osobní počítače,
  • tablety,
  • telefony,
  • další zařízení schopná příjmu vysílání přes internet.

To znamená, že poplatková povinnost se vztahuje i na firemní počítače a telefony.

Nový princip placení poplatků

Poplatek se již nebude určovat podle počtu přijímačů, ale podle počtu zaměstnanců přepočtených na plné úvazky. Platí také, že zaměstnanci na DPP a DPČ se nezapočítávají.

Pro domácnosti se pak pravidla nemění a platí se jeden poplatek za rozhlas a jeden za televizi bez ohledu na počet zařízení.

Kolik budete platit?

  • Televizní poplatek: 150 Kč / měsíc.
  • Rozhlasový poplatek: 55 Kč / měsíc.

Výši poplatků bude možné každoročně zvyšovat podle inflace. O případné změně bude informovat Ministerstvo kultury.

Výše měsíčního poplatku podle počtu zaměstnanců (FTE) (základní sazba 150 + 55 Kč):

  • 1–24 zaměstnanců: Bez poplatku (Není povinnost platit poplatek).
  • 25–49 zaměstnanců: 1 025 Kč (5násobek základní sazby).
  • 50–99 zaměstnanců: 2 050 Kč (10násobek základní sazby).
  • 100–199 zaměstnanců: 4 100 Kč (20násobek základní sazby).
  • 200–249 zaměstnanců: 6 150 Kč (30násobek základní sazby).
  • 250–499 zaměstnanců: 14 350 Kč (70násobek základní sazby).
  • 500+ zaměstnanců: 20 500 Kč (100násobek základní sazby).

Výjimka pro autopůjčovny

Leasingové a autopůjčovny platí poplatky za každé pronajaté vozidlo vybavené přijímačem a zároveň podle počtu svých zaměstnanců.

Frekvence plateb

Poplatky jako podnikatel můžete platit buď čtvrtletně, pololetně, nebo jednou ročně.

Sankce

Nenahlásíte se k úhradě poplatku nebo uvedete nižší počet zaměstnanců? Můžete být vyzváni k doplacení poplatku a k úhradě přirážky:

  • 5 000 Kč za neplacení rozhlasové poplatku,
  • 10 000 Kč za neplacení televizní poplatku.

Pokud se s nahlášením nebo platbou zpozdíte, ale vše doplatíte dříve, než Vám přijde výzva k úhradě, přirážku hradit nebudete.

Jak na praktické situace?

  • Společnost s 20 zaměstnanci, kteří mají firemní smartphony i pro soukromé účely:
    Poplatek platí zaměstnanec sám, a to vždy jen 1×, i když používá více zařízení (např. notebook a smartphone).
  • Společnost s 30 zaměstnanci, kteří mají firemní smartphony i pro soukromé účely:
    Poplatek platí jak zaměstnavatel (dle počtu FTE), tak zaměstnanec sám, pokud zařízení využívá i k soukromým účelům.
  • Společnost s 5 externisty, kteří mají pronajaté firemní notebooky:
    Poplatek platí externista sám, vždy jen 1×, i když používá více zařízení.
  • Jednatelé a společníci (fyzické osoby) u společností s 25 a více zaměstnanci:
    Poplatek platí jednatelé a společníci samostatně, protože se nepočítají mezi zaměstnance.

Checklist - Jak dále postupovat?

  1. Zkontrolujte počet zaměstnanců: Přepočítejte zaměstnance na plné úvazky (FTE). Určete, zda a kolik máte platit.
  2. Prověřte registraci: Zkontrolujte, zda již máte účet poplatníka u ČT a ČRo.
    • Pokud ne, registrujte se online do 16.5.2025 a oznamte, že jste se nově stali poplatníky.
    • Pokud již jste poplatníky, oznamte změny v počtu zaměstnanců a výši poplatku do 1.7.2025 a začněte hradit novou výši poplatku.
    • Upozorňujeme, že jak Česká televize, tak Český rozhlas pracují (bez ohledu na znění zákona) s jinými datumy, a to registrací prvoplátců do 15.5.2025 a u stávajících poplatníků nahlášení změn do 30.6.2025.
  3. Připravte si podklady: Jméno, IČO, sídlo, počet zaměstnanců, počet vozidel (leasing). Budete je potřebovat pro hlášení.
  4. Průběžně hlídejte počet zaměstnanců: Změny oznamujte vždy do 15 dnů, pokud ovlivní výši poplatku. Sledujte počet FTE zaměstnanců na měsíční bázi a včas nahlašte změny České televizi a rozhlasu.

Článek původně vznikl pro platformu HeRe for HR.

Shrnutí článku

Novela zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, účinná od 1. května 2025, přináší zásadní změny pro firmy. Nově se za přijímač považují i počítače, tablety a telefony schopné příjmu přes internet. Poplatek se již nebude platit podle počtu zařízení, ale podle počtu zaměstnanců přepočtených na plné úvazky (FTE), s progresivními sazbami.

  • Rozšíření definice přijímače: Nově zahrnuje osobní počítače, tablety, telefony a další zařízení s internetovým příjmem vysílání.
  • Nový princip placení: Poplatek se určuje podle počtu zaměstnanců na plné úvazky (FTE), ne podle počtu zařízení. Zaměstnanci na DPP/DPČ se nezapočítávají.
  • Výše a progresivní sazby: Základní měsíční poplatek je 150 Kč za TV a 55 Kč za rozhlas. Sazby jsou progresivní, od 0 Kč (1–24 FTE) až po 100násobek (500+ FTE).
  • Sankce a termíny: Za nenahlášení nebo chybný počet hrozí přirážky (5 000 Kč za rozhlas, 10 000 Kč za televizi). Nové registrace do 16. 5. 2025, změny stávajících poplatníků do 1. 7. 2025.
  • Doporučení pro firmy: Zkontrolujte počet FTE, prověřte registraci, připravte podklady a průběžně sledujte a nahlašujte změny v počtu zaměstnanců.

Anna Diblíková

advokátka v advokátní kanceláři Eldison

Anna má mnohaletou praxi v mezinárodních advokátních kancelářích a v současné době vede pracovněprávní tým v advokátní kanceláři Eldison zaměřené na technologické start-upy a scaleupy. Anna se specializuje na pracovní právo, obchodní právo, včetně podpory M&A transakcí, a na nastavování zaměstnaneckých akciových opčních plánů, vše v rámci celého regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika). Anna je členkou spolku CzELA (Czech Employment Lawyers Association), který sdružuje přední advokáty specializující se na pracovní právo. Je i přísedící na pracovněprávních sporech u Obvodního soudu pro Prahu 1.

Sdílejte článek

Přihlašte se k našemu newsletteru

Přinášíme pro vás novinky ze světa HR. Nenechte si nic ujít.

Mohlo by vás taky zajímat

Když kancelář pracuje pro vás

: 21. 8. 2025

7 min

Zdraví

Vítejte na Benefit pro HR

: 21. 8. 2025

1 min

Jiné

Sloučení HR a IT je na spadnutí. Dva ze tří IT lídrů čekají spojení do pěti let

: 20. 8. 2025

7 min

Technologie

Kvalitní volný čas je základem wellbeingu (a výkonu) zaměstnanců

: 20. 8. 2025

8 min

Wellbeing

Máte mapu kognitivní zátěže? Prozradí, kde vám ve firmě odtéká pozornost

: 20. 8. 2025

7 min

Zdraví

Microsoft utahuje šrouby, prý chystá povinné minimálně tři dny v kanceláři

: 19. 8. 2025

7 min

Zaměstnanci