1. Shrňte si důvody, proč jste vybrali nadbytečnost jako důvod výpovědi.
Oprávněné a neoprávněné důvody nadbytečnosti
Oprávněné důvody nadbytečnosti:
Lze je použít jako zákonný a legitimní důvod k ukončení pracovního poměru:
- Snižujete počet zaměstnanců z ekonomických důvodů. Jejich práci dále nepotřebujete.
- Přeorganizovali jste rozdělování směn tak, že stejnou práci nyní zvládne nižší počet zaměstnanců.
- Rušíte nejvyšší stupeň řízení, manažerské povinnosti převezme jednatel a technické úkoly ostatní zaměstnanci.
- Utlumili jste nábor a nepotřebujete interního recruitera.
Neoprávněné důvody:
Tyto důvody nejsou právně uznatelné jako důvod k výpovědi z důvodu nadbytečnosti:
- Nechcete řešit dlouhodobé špatné pracovní výsledky zaměstnance a/nebo porušování povinností.
- Zaměstnanec nezapadl do kolektivu.
- Zaměstnanec přestal splňovat předpoklady pro svoji pozici.
- Zaměstnanec se vrací po rodičovské dovolené a na jeho pozici jste již nabrali jiného zaměstnance na dobu neurčitou.
2. Sepište si důvody, proč jste vybrali konkrétního zaměstnance.
Rozhodnutí o výběru nadbytečného zaměstnance, pokud jich je nadbytečných více, je vždy na zaměstnavateli. Nicméně nesmí být diskriminační.
Vhodné a nevhodné kritérium výběru zaměstnance
Vhodné kritérium výběru:
Je v pořádku zvažovat následující při rozhodování, který zaměstnanec bude nadbytečný:
- Zaměstnanec má méně zkušeností než ostatní.
- Zaměstnanec má horší pracovní výsledky než ostatní.
Nevhodné kritérium výběru:
Není v pořádku brát v úvahu tyto důvody při výběru zaměstnance k propuštění:
- Zaměstnanec je v (před)důchodovém věku nebo je často nemocný.
- Zaměstnanec podal oznámení na zaměstnavatele v rámci zákona o whistleblowingu.
3. Načasujte správně organizační změnu
Aby výpověď pro nadbytečnost platila, musí zaměstnavatel přijmout rozhodnutí o organizační změně. Musí tak učinit vždy před doručením výpovědi. Rozhodnutí musí být účinné nejpozději následující den po uplynutí výpovědní lhůty. Není nutné ho vyhotovit písemně, ale tuto formu určitě doporučujeme.
Příklad 1: Jednatel podepíše rozhodnutí o organizační změně 27.3.2024 a pozice „mzdová účetní“ je zrušena ode dne 1.6.2024. Zaměstnanci je výpověď pro nadbytečnost doručena dne 28.3.2024 a její výpovědní doba uplyne 31.5.2024. Zde je vše v pořádku.
Příklad 2: Stejná situace jako výše, ale pozice „mzdová účetní“ je zrušena již ode dne 1.4.2024. V takovém případě je zaměstnankyně na překážkách v práci s plně hrazenou mzdou (průměrným měsíčním výdělkem) od 1.4.2024 do konce výpovědní doby. Její pozice byla zrušena, nelze jí tak přidělovat žádnou práci.
Příklad 3: Stejná situace jako výše, ale pozice „mzdová účetní“ je zrušena až ode dne 1.7.2024. V takovém případě zaměstnankyně nadbytečná nebyla a výpověď jí měla být doručena až v průběhu dubna 2024.
4. Mějte přehled, kdy (často) nejde o nadbytečnost
O nadbytečnost se nejedná, pokud:
- máte jinou možnost, jak docílit snížení počtu zaměstnanců. Typicky tehdy, pokud na stejné pozici pracuje zaměstnanec:
- ve zkušební době
- s pracovním poměrem na dobu určitou, která bude nyní končit
- který dal sám výpověď
- můžete zaměstnanci přidělovat jinou práci v rámci sjednané pracovní pozice, i takovou jakou dosud nedělal
- stejná pracovní pozice je otevřena v jiném oddělení, zaměstnanec je například zaměstnán na pozici „mzdová účetní“ bez specifikace oddělení; i když je nadbytečný v oddělení nákupu, mám pro něj volné pracovní místo mzdové účetní v oddělení marketingu
- pozici přejmenujete a naberete nového zaměstnance, který bude ale fakticky dělat stejnou práci jako nadbytečný zaměstnanec
- máte zaměstnance na poloviční úvazek, ale potřebujete, aby práce byla vykonávána na plný pracovní úvazek. Zaměstnanec s polovičním úvazkem, který nesouhlasí s navýšením úvazku, není z takového důvodu automaticky nadbytečný.
5. Držte se praktických rad
Myslete na to, že zaměstnanec si může všechny hovory s vámi nahrávat a nahrávky pak použít u soudu. Stejně tak mu může jiný spřátelený kolega přeposlat e-maily, kde otevřeně mluvíte o skutečném důvodu výpovědi.
Připravte si interní organigram před a po provedené organizační změně.
Vždy pomůže, pokud nějaká část pracovní náplně zaměstnance odpadla (například vedení týmu – schvalování dovolených, hodnocení práce, sjednávání a vyhodnocování cílů na další rok nebo organizace interních firemních akcích a související komunikace s externími dodavateli). Zamyslete se před provedením organizační změny, co přesně je pracovní náplní, co odpadlo – a vše si evidujte. Soudci toto v případě sporu o neplatnost výpovědi pro nadbytečnost rádi v detailu zkoumají.
Přemýšlejte o skutečném důvodu výpovědi. Jestliže se snažíte vyhnout administrativě, spojené s evidencí porušení pracovní kázně nebo neuspokojivých pracovních výsledků, a navíc jste situaci se zaměstnancem již řešili, bude lepší od výpovědi z důvodu nadbytečnosti upustit. Zkuste se na rozvázání pracovního poměru dohodnout nebo postupovat dle zákoníku práce pro případ porušení pracovní kázně a neuspokojivých pracovních výsledků.
Pokud nejde o skutečnou nadbytečnost nebo máte o její oprávněnosti pochybnosti, vždy je lepší se se zaměstnancem na rozvázání pracovního poměru dohodnout. Vypočítejte si, jaký by byl zákonný nárok na odstupné, a zvažte navýšení částky. Může jít o motivaci k podpisu dohody. Pokud chcete pracovní poměr ukončit hned, může zaměstnanec chtít i kompenzaci mzdy za výpovědní dobu. Jako motivaci k podpisu dohody můžete nabídnout i kladnou pracovní referenci, uhrazení konzultace s koučem k hledání nové práce nebo volno během výpovědní doby, kdy zaměstnanec bude takzvaně na překážkách.
Další tipy, co si ohlídat při výpovědi, najdete v článku „Jak zaměstnanci ukončit pracovní poměr? Pomůže přehledný checklist“.
Článek původně vznikl pro platformu HeRe for HR.
Shrnutí článku
Fiktivní organizační změna, kdy zaměstnavatel uměle ruší pozici z jiných důvodů, je častým problémem. Aby byla výpověď pro nadbytečnost platná, musí mít zaměstnavatel jasné důvody pro výběr nadbytečného zaměstnance a správně načasovat organizační změnu. Je klíčové vědět, kdy se o nadbytečnost nejedná, a být připraven na případný spor u soudu.
- Pochopte důvody nadbytečnosti: Jasně si shrňte, proč jste vybrali nadbytečnost jako důvod výpovědi a proč právě konkrétního zaměstnance.
- Správné načasování organizační změny: Rozhodnutí o organizační změně musí být přijato před doručením výpovědi a účinné nejpozději následující den po uplynutí výpovědní lhůty.
- Kdy nejde o nadbytečnost: Pozor na situace, kdy existují jiné možnosti snížení počtu zaměstnanců (např. zaměstnanci ve zkušební době, na dobu určitou, ti, co sami dali výpověď), nebo když lze přidělit jinou práci.
- Praktické rady: Počítejte s možným nahráváním hovorů a zvažte vliv interní komunikace. Připravte si organigram před a po změně a evidujte změny v pracovní náplni.
- Dohoda jako lepší řešení: Pokud si nejste jisti oprávněností nadbytečnosti, je často výhodnější dohodnout se se zaměstnancem na rozvázání poměru, případně s nabídkou vyššího odstupného.