Zaměstnanci

Jak sledovat a posilovat angažovanost zaměstnanců?

Marta Fabiánová

: 13. 8. 2024

2 min

Obsah článku

  1. 1.Co ovlivňuje angažovanost?
  2. 2.Proč angažovanost není jen o penězích
  3. 3.Odkud pramení nespokojenost

Přihlašení k newsletteru

Ať vám neunikne nic z oblasti HR, zdraví a benefitů.

Motivace, angažovanost a vášeň. Pozitivní vztah lidí k jejich práci je stavebním kamenem úspěchu každé firmy. Marta Fabiánová působí jako Managing Director ve společnosti TCC online, která nabízí inovativní nástroje pro HR. V čem vnímá důležitost angažovanosti zaměstnanců a jak bychom ji měli definovat i měřit? Nejen tyto otázky zodpovídá ve svém sloupku pro HeRe.

Co ovlivňuje angažovanost?

V TCC online definujeme angažovanost jako ochotu zaměstnanců podílet se na inovacích, vykonávat svou práci co nejlépe a dělat něco navíc. To zahrnuje nejen jejich pracovní výkon, ale i ochotu přispívat k celkovému rozvoji firmy. Angažovanost je často postojová záležitost, a proto ji není snadné ovlivnit napřímo. Pokud byste někomu dali za úkol „zvýšit angažovanost“, pravděpodobně vám nepoděkuje.

Podstatné je pochopit, co má na angažovanost vliv. Pomůžou nám v tom data ze zaměstnaneckých průzkumů. Tyto analýzy dokážou odhalit principy, které vyvracejí určité stereotypy, a naopak otevírají nové cesty, jak angažovanost posilovat. O mzdu většinou nejde. Víc záleží na tom, jakým způsobem firma se zaměstnanci zachází. Bere vedení jejich názor v potaz? Zapojuje je do rozhodovacích procesů? Cítí v práci růst a perspektivu? Péče ze strany firmy je naprosto klíčová pro dlouhodobou motivaci a loajalitu. Možnost vyjádřit vlastní názor a vědomí, že postoje zaměstnanců nezapadnou, by měly být samozřejmostí.

Jak postupovat při realizaci zaměstnaneckého průzkumu?

Pročtěte si naše praktické shrnutí tipů a rad.

Začtěte se

Proč angažovanost není jen o penězích

Pokud řešíte angažovanost ve své firmě, soustřeďte se jen na pár prioritních oblastí, nejde totiž měnit všechno najednou. Změny se na sebe často přirozeně nabalují. Zlepšíme-li například schopnost managementu dávat kvalitní zpětnou vazbu a vést rozvojové rozhovory, zlepší se patrně i další oblasti. Praktické příklady aktivit zahrnují pravidelné workshopy a školení zaměřená na zlepšení dovedností managementu v oblasti vedení lidí a komunikace. Vyplatí se zaměstnanecké průzkumy měřící nejen spokojenost, ale i motivaci a loajalitu.

Příklad z praxe

Mezi minulé klienty TCC online patří jedna výrobní firma, kde data ze zaměstnaneckého průzkumu poukázala na některé kritické oblasti. Management se výsledků chopil aktivně – realizoval sérii workshopů a vzdělávacích aktivit pro celý střední management, posílil také oddělení HR. Při opakovaném průzkumu bylo zaznamenáno výrazné zlepšení, zejména pak v otázkách týkajících se nejvyššího vedení a také pocitu péče ze strany firmy. Právě tyto otázky, byť tradičně nepředstavují na vědomé úrovni pro respondenty nejvyšší prioritu, hrají klíčovou roli při posílení angažovanosti a loajality zaměstnanců. Datové analýzy nám to opakovaně potvrzují. Zastoupení „srdcařů“, tedy těch, kteří jsou silně identifikováni s firmou, tak i vnitřně motivovaní, meziročně vzrostlo ze 49 % na 65 %.

Odkud pramení nespokojenost

Možné důvody nespokojenosti ve firmách

Článek původně vznikl pro platformu HeRe for HR.

Shrnutí článku

Angažovanost zaměstnanců je klíčová pro inovace a rozvoj firmy. Nejde o přímé ovlivnění, ale o pochopení a působení na faktory, které ji ovlivňují.

  • Mzda není hlavním faktorem, důležité je, jak firma se zaměstnanci zachází.
  • Vedení by mělo brát v potaz názory zaměstnanců a zapojovat je do rozhodování.
  • Růst a perspektiva jsou pro zaměstnance zásadní.
  • Péče firmy je klíčová pro dlouhodobou motivaci a loajalitu.
  • Zaměřte se na pár prioritních oblastí, změny se nabalují.
  • Zlepšení komunikace managementu a zpětná vazba jsou klíčové.
  • Využijte zaměstnanecké průzkumy pro měření motivace a loajality.

Marta Fabiánová

Managing Director, TCC online

Marta je absolventkou Katedry sociologie na FSS MU v Brně a studovala také na dánské Københavns Universitet. Patnáct let působila v TCC jako odborný konzultant a posléze manažer týmu konzultantů. Zastřešila a realizovala projekty v oblasti náboru a rozvoje zaměstnanců napříč pozicemi. Dlouhodobě spolupracuje na vývoji a updatu produktů, mezi které patří assessment a development centra. Do její pracovní náplně spadají také individuální rozvojové zpětné vazby, koučování, stínování, 360° zpětná vazba, průzkumy spokojenosti či kariérní poradenství. V TCC online působí od roku 2019 jako Managing Director. Volný čas tráví s rodinou a ze všeho nejradši cestuje.

Sdílejte článek

Přihlašte se k našemu newsletteru

Přinášíme pro vás novinky ze světa HR. Nenechte si nic ujít.

Mohlo by vás taky zajímat

Generační problémy v éře AI, aneb jak na absenci soft skills u mladých?

: 1. 10. 2025

6 min

Firemní kultura

Proč snaha o rychlou změnu firmy naopak brzdí

: 30. 9. 2025

7 min

Firemní kultura

Benefity zůstávají, zdravý rozum vítězí: Sněmovna přijala senátní verzi zákona

: 25. 9. 2025

4 min

Legislativa

Aby AI revoluce neskončila jen u frustrace. Podívejte se, jak se vyhnout drahým chybám

: 24. 9. 2025

4 min

Technologie

Čas jako benefit? Komunikační paradox neustálého spojení, ale malého propojení

: 23. 9. 2025

6 min

Wellbeing

Novinky v informování Úřadu práce o zaměstnávání cizinců od 1. října 2025

: 18. 9. 2025

3 min

Legislativa